Kampania ZTU 2020
Materiały on-line

Ruszamy!

W związku z epidemią postanowiliśmy wprowadzić kilka znaczących zmian w funkcjonowaniu kampanii ZTU. Ułatwi to jej przeprowadzenie i umożliwi udział większej liczbie szkół. Jedną z tych zmian jest nowa strona internetowa, na której zamieściliśmy materiały kampanii w wersji on-line. Nie są to zeskanowane pliki pdf, ale rozszerzony kompletny materiał (w formie strony www), gdzie znajdują się ćwiczenia dla dzieci wraz z komentarzami.

Kilka uwag technicznych:

  1. Na stronie www znajdują się zakładki podzielone na trzy grupy wiekowe oraz jedna zakładka zaadresowana do nauczycieli. Taki podział ułatwi dobór materiałów oraz przeprowadzenie zajęć.
  2. Aby otrzymać dostęp do materiałów należy wpisać hasło. Wszystkie hasła będziemy wysyłać drogą mailową urzędnikom odpowiedzialnym są za profilaktykę alkoholową w samorządach. Są to pełnomocnicy, pracownicy socjalni, z którymi kontaktujemy się bezpośrednio w sprawach kampanii ZTU. W sprawach hasła można się z nami skontaktować mailowo: biuroztu@gmail.com
  3. Dostęp do materiałów otrzymają samorządy, które przystąpiły do kampanii ZTU 2020. Bardzo prosimy o nieudostępnianie haseł publicznie. Hasła są przypisane indywidualnie do gminy. Hasła należy udostępnić uczniom za pośrednictwem e-dziennika, e-maila lub podczas zdalnej lekcji. 
  4. Do obsługi strony internetowej zalecamy używanie dwóch przeglądarek internetowych: Chrome oraz Opera. Przeglądarki są ogólnodostępne, można je za darmo pobrać z sieci. W przeglądarkach internetowych Internet Explorer oraz Firerfox nie działa opcja wypełniania on-line. Materiały trzeba wydrukować.
  5. Aby wypełniać karty pracy na ekranie swojego komputera należy pobrać darmowe wersje programów Acrobat Reader lub Foxit Reader. Karty pracy można również wypełniać odręcznie. W tym celu należy je wydrukować.
  6. Wypełnianie kart pracy on-line:

- jeśli wypełnimy kartę pracy za pośrednictwem przeglądarki internetowej (przed jej wcześniejszym zapisaniem), po późniejszym pobraniu odpowiedzi nie zapiszą się.

- jeśli chcemy zapisać nasze odpowiedzi udzielane na kartach pracy, należy ją najpierw pobrać na komputer, następnie uruchomić w programie Acrobat Reader, wypełnić i zapisać jako nowy plik.
   

Jak wykorzystać materiały on-line? Nasze pomysły

 
  1. Stronę z materiałami można wykorzystać do przeprowadzenia zajęć on-line (np. lekcji wychowawczej, lekcji z psychologiem lub pedagogiem szkolnym). W tym celu nauczyciel może połączyć się ze swoimi uczniami za pośrednictwem programu do przeprowadzania wideokonferencji (np. Skype, Microsoft Team, Facebook) i przesłać im link do strony wraz z hasłem dostępu. Uczniowie po wybraniu odpowiedniej zakładki oraz wpisaniu hasła otrzymają wgląd w materiały wraz z ćwiczeniami i komentarzami.

- nauczyciel może na wstępie lekcji zaaranżować pogadankę/burzę mózgów, wprowadzenie do omawianego tematu. Pomysły odnośnie ćwiczeń znajdują się w scenariuszach zajęć dla nauczycieli (dostęp w zakładce DLA NAUCZYCIELI).

- po wstępnym omówieniu tematu nauczyciel prosi dzieci o rozwiązanie ćwiczeń, które widzą na swoich komputerach. Wskazuje ćwiczenia (karty pracy) i czeka aż dzieci rozwiążą zadania. Po ich wypełnieniu mogą podzielić się swoimi przemyśleniami i rozwiązaniami. Nauczyciel komentuje ich wypowiedzi oraz dzieli się wnioskami.

Uwaga! Nie wszystkie karty pracy można wypełnić na komputerze. Dotyczy to głównie kart pracy dla najmłodszej grupy wiekowej. Część zadań wymaga wydrukowania karty pracy. W zależności o trybu lekcji, nauczyciel może poprosić uczniów: 1) o ich wcześniejsze wydrukowanie (przed zajęciami), 2) o wydrukowanie i wykonanie zadania po lekcjach (jako coś dodatkowego); 3) wykonanie zadania bez karty pracy, np. jeśli uczeń ma narysować coś w ramach zadania, może to wykonać na czystej kartce papieru.

Uwaga! To nauczyciel decyduje, które zadania chce wykonać z dziećmi. Tryb zajęć należy dostosować do narzędzi jakimi dysponują nauczyciele i uczniowie.

  1. Nauczyciel może wcześniej pobrać karty pracy i przesłać je bezpośrednio uczniom (pliki pdf). Wówczas zajęcia mogą zostać przeprowadzone bez konieczności logowania na stronie przez każdego ucznia. Dostęp do strony może mieć tylko nauczyciel. Korzystając z treści, nauczyciel sam modeluje lekcję, wskazuje zadania, prosi o wypełnienie kart pracy.
  2. Nauczyciel może przesłać uczniom link do strony z materiałami oraz hasło dostępu (dla ucznia) i poprosić o samodzielne wykonanie zadań. Strona jest tak skonstruowana, aby uczeń (starsze dzieci) mógł bez ingerencji nauczyciela wykonać ćwiczenia i przyswoić wnioski, które z nich płyną. Młodsi uczniowie mogą wymagać pomocy związanych z rozwiązaniami technicznymi (np. wytłumaczenie działania narzędzi w programie Acrobat Reader lub wydrukowanie materiału). Nauczyciel podczas osobnej lekcji może omówić z uczniami ich rezultaty pracy, poprosić o pytania i przemyślenia.
  3. Nauczyciel może wysyłać uczniom pojedyncze karty pracy i prosić o ich wypełnienie. Karty pracy może użyć również podczas zajęć, które nie są bezpośrednio związane z kampanią. Materiały można np. wykorzystać podczas omawiania lektur szkolnych lub zagadnień związanych z okresem dorastania.
 

Konkursy

Po zalogowaniu się na stronę, pod kartami pracy znajduje się informacja o wszystkich indywidualnych konkursach realizowanych w ramach kampanii ZTU.  Są tam odnośniki do regulaminów, zadań konkursowych, niezbędnych dokumentów (np. wyrażenie zgody na udział w konkursie).

Partnerzy 2001 – 2014: