Z ZTU odkrywamy wiele dróg rozwoju!
Praszka, woj. opolskie

– Poprzez kampanijne działania chcieliśmy młodych ludzi zarazić różnymi pasjami i pokazywać tych, którzy są szczęśliwi, bo mogą robić to co lubią, co nakręca ich pozytywnie – opowiada Anna Basińska, opiekunka kampanii w Szkole Podstawowej w Przedmościu. Uczniowie wzięli udział w wesołej lekcji historii, przedstawieniu teatralnym „Brzechwolandia”, przeprowadzono też konkurs czytelniczy i literacki. Dzieci odwiedziły także Radio Ziemi Wieluńskiej. W studiu radiowym wszyscy świetnie się bawili, wcielając w pracę dziennikarza radiowego.

W ramach tegorocznej kampanii skupiliśmy się na działaniach związanych z zaangażowaniem dzieci do rozmaitych akcji mających na celu mobilizację do różnorakich sfer życia, by chciało się chcieć i aby każdy poszukiwał swojej drogi rozwoju. Chodziło o to, by młodych ludzi zarazić różnymi pasjami i pokazywać ludzi, którzy są szczęśliwi, bo mogą robić to co lubią i co nakręca ich pozytywnie na życie. Wszystkie nasze działania profilaktyczne w Kampanii miały hasła związane z rozwojem młodego człowieka, propagowaniem takich wartości jak radość, dobro, zadowolenie, pomoc innym.

W ramach akcji ZTU zostały przeprowadzone następujące zajęcia o tematyce :

* w klasie I

- Kim będę kiedy dorosnę

- Tropiciele zwierząt

- Książki wokół nas

- Kiedy się dobrze bawimy

- Odbywamy podróże marzeń

- Poznajemy rożne zawody (lekarz, rolnik, sadownik, malarz, przewodnik wycieczek , przyrodnik, strażak, cyrkowiec)

* w klasie II

- Jesteśmy podróżnikami –zwiedzamy różne kontynenty i ciekawe miejsca na Ziemi (Na dachu świata-poznajemy himalaistów, Azja – kontynent przeciwieństw, Australia, Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Europa, Afryka, Polska – różnorodny kraj)

- Poznajemy ludzi z pasją ( ratownicy TOPR, GOPR, himalaiści, wolontariusze, kobiety z różnych stron świata, Nela mała podróżniczka, sportowcy)

- Poznajemy różne zawody (stolarz, informatyk, reżyser, ratownik medyczny, pszczelarz, mikrobiolog, poeta, ornitolog, garncarz, ekolog)

- Przeprowadzamy różne eksperymenty – chcemy uczyć się przez doświadczenia.

W ramach innych działań realizacji projektu dzieci w styczniu miały możliwość poznania prawdziwych pasjonatów z grupy artystycznej Rekonstrukto, którzy zaprezentowali dzieciom wesołą lekcję historii. Kolekcja replik broni i stroje z epoki (szwoleżer, kosynier, powstaniec), które uczniowie mogli dotknąć, przymierzyć sprawiły wszystkim niesamowitą frajdę i rozbudziły zainteresowania historią. Największą atrakcją była możliwość zabawy w sanitariuszy, noszenie na noszach i bandażowanie dało możliwość wcielenia się w dawnych bohaterów pod hasłem: chcę i umiem pomagać innym.

To hasło towarzyszyło również podczas spotkania z policjantem w styczniu. Dzieci rozmawiały ze stróżem prawa na temat różnych niebezpieczeństw, miedzy innymi stosowania używek , zagrożeń w Internecie, właściwych zachowań w sytuacjach niebezpiecznych i o tym jak można pomóc sobie i innym.

Podobna tematyka omawiana była również w lutym podczas spotkania z rodzicem, Panem Arkadiuszem Pankiem, który jest nauczycielem wychowania fizycznego i trenerem pływania. Uratował on życie młodego człowieka, który zasłabł podczas zawodów. Podczas spotkania dzieci rozmawiały z gościem o odwadze, pasji, determinacji w działaniu i radości z niesienia innym pomocy. Uczniowie przeszli również krótki kurs pierwszej pomocy.

Realizacja założeń kampanii to radość z działania i zabawy, które dzieci przeżyły dzięki zabawie karnawałowej i walentynkowej. Ciekawe pomysły na kreacje i różne zabawy uaktywniły inwencję dzieci.

W marcu został przeprowadzony konkurs czytelniczy i literacki pod hasłem CHCĘ I LUBIĘ CZYTAĆ na temat baśni H. CH. Andersena. Dzieci musiały wykazać się wiedzą i wymyślić jak pomóc bohaterom.

W marcu powitaliśmy wiosnę i od tej pory do końca roku szkolnego zorganizowano wiele spacerów po najbliższej okolicy. Miały one zachęcać dzieci do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu, zabawy, ruchu i uprawiania sportu. W marcu dzieci obejrzały również film w wersji 3D pod tytułem „Rafa koralowa”, który zainspirował dzieci do dyskusji o ochronie przyrody i rozbudził ciekawość zwiedzania świata.

W marcu dzieci wyjechały na koncert filharmoników, by chcieć rozumieć muzykę poważną. Dzieci nie tylko słuchały opowieści muzycznych, ale również miały okazję akompaniować na instrumentach perkusyjnych i współtworzyć muzykę z artystami.

W maju odbyła się wycieczka do Wielunia, gdzie dzieci uczestniczyły w przedstawieniu teatralnym BRZECHWOLANDIA dzięki czemu mogły poznać pracę aktorów, bawić się z nimi i uczyć.

Dzieci odwiedziły też Radio Ziemi Wieluńskiej. W studiu radiowym wszyscy świetnie się bawili wcielając w pracę dziennikarza radiowego. Niektórzy pod okiem fachowca obsługiwali sprzęt radiowy, inni nagrywali krótkie wystąpienia i dowiedzieli się jak można zmieniać barwę głosu i sposób mówienia.

Podczas zwiedzania muzeum w Wieluniu dzieci usłyszały wiele ciekawostek na temat Uzbekistanu. Poznały kulturę tego kraju, obyczaje, a na koniec wcieliły się w małych artystów ozdabiając etnicznymi wzorami porcelanowe filiżanki.

W czerwcu odbył się Festyn Rodzinny, który pozwolił aktywnie w rodzinnej atmosferze spędzić czas. Dzieci pod okiem nauczycieli przygotowały dla rodziców występy artystyczne, a rodzice zadbali o loterię fantową, kiełbaski z grilla i ciasto. Nie zabrakło również akcentów sportowych. Rozegrano mecz piłki nożnej gdzie grały dzieci z rodzicami. Wszystkie dzieci młodsze i starsze cieszyły się z dmuchanej zjeżdżalni.

W czerwcu odbył się również Dzień Sportu, gdzie dzieci mogły wykazać się zręcznością, różnymi umiejętnościami sprawnościowymi i zabłysnąć swoimi pasjami sportowymi. Zwycięzcy poszczególnych konkurencji zostali nagrodzeni atrakcyjnym sprzętem sportowym

Realizacja projektu wsparta była dwoma pogadankami z higienistką szkolną na temat zdrowego trybu życia, czyli właściwego odżywiania, dbania o higienę, aktywnego spędzania wolnego czasu , zagrożeń w Internecie, bezpiecznych zabaw, właściwego zachowania nad morzem, w górach i innych miejscach wakacyjnego wypoczynku.

Przez cały czas trwania kampanii realizowany był projekt OD GROSIKA DO ZŁOTÓWKI, w ramach którego uczyły się oszczędzać, rozsądnie wydawać pieniądze i poznawały świat finansów.

W czerwcu dzieci na podsumowanie projektu wykonały prace plastyczne pod hasłem CHCE MI SIĘ CHCIEĆ, w którym to konkursie zaprezentowały swoje pasje i plany na przyszłość.

Relację nadesłał Andrzej Podyma, Pełnomocnik Burmistrza Praszki ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, koordynator ZTU

Autor: Anna Basińska, opiekunka kampanii ZTU

Partnerzy 2001 – 2014: