Pozytywne skutki kampanii ZTU! W SP nr 3 w Siemianowicach Śląskich zasięg Zachowaj Trzeźwy Umysł obejmował uczniów klas I–VI. – Z pewnością będziemy kontynuować założenia, gdyż obserwujemy pozytywne skutki kampanii ZTU! – relacjonuje Monika Hołubowicz.
W Szkole Podstawowej nr 3 w Siemianowicach Śląskich dzieci poznawały cele i założenia kampanii podczas lekcji wychowawczych, pogadanek z psychologiem i pedagogiem szkolnym oraz w trakcie zajęć świetlicowych.
W trakcie drugiego semestru, który stanowi w naszej szkole termin realizacji kampanii, został zrealizowany cykl zajęć opartych na kampanijnych materiałach profilaktycznych: „Ja, Ty, My”, „Warto pomagać”, „Co dwie głowy to nie jedna”.
Uczniowie zainspirowani zajęciami postanowili wziąć udział w konkursie plastyczno-literackim. Stworzyli szereg pięknych i interesujących prac, które zostały wysłane na konkurs plastyczny „Warto pomagać”. Okazało się także, że w szkole jest wielu fanów polskiej piłki siatkowej, którzy wzięli udział w quizie „Polscy siatkarze” – wypełnione przez nich fiszki, także zostały wysłane na adres biura kampanii.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia „Ja, Ty, My” dotyczące przyjaźni i współpracy szczególnie pomiędzy dziećmi, ale także z uwzględnieniem rodziców. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami, a kolorowe ulotki profilaktyczne dostarczone przez biuro ZTU zachęcały ich do pracy.
Organizacja zajęć „Warto pomagać” dotyczących dobroduszności, koleżeństwa i tolerancji zainteresowała zarówno dzieci starsze, jak i młodsze. Chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i pomysłami na pomoc innym.
„Co dwie głowy to nie jedna” to temat kolejnych zajęć w ramach kampanii ZTU. Dotyczyły one umiejętności planowania wspólnej pracy, dzielenia obowiązków oraz docenienia zaangażowania i pracy innych.
Już tradycyjnie wychowawcy świetlicy zorganizowali „Ukryte Kalendarium”, w którym co miesiąc uczniowie odkrywali najistotniejsze terminy oraz przedsięwzięcia kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2015.
Przedstawienie z okazji Dnia Zdrowia dotyczyło w tym roku higieny osobistej. Uczniowie na krótki czas „przenieśli się” do czasów prehistorycznych i podglądali jak wyglądało życie jaskiniowców. W efekcie wszyscy zgodnie stwierdzili, że w naszym życiu dbanie o czystość jest o wiele łatwiejsze i należy do obowiązków każdego z nas. Został zorganizowany również konkurs prozdrowotny, w którym to uczniowie mieli możliwość sprawdzenia zdobytej w szkole wiedzy.
Coroczny Dzień Sportu organizowany 1 czerwca to wydarzenie, podczas którego promujemy aktywność fizyczną oraz zasady gry fair-play. W tym roku tradycyjnie został połączony z zajęciami fitness, grami i zabawami na świeżym powietrzu oraz rozgrywkami siatkarskimi.
Przywiązujemy, w naszej szkole ogromną wagę do sportu, ponieważ dzięki niemu, uczniowie potrafią zorganizować sobie czas wolny oraz uczą się dbania o własne zdrowie.
W tym roku także odbyło się wiele sportowych wydarzeń: uczestniczyliśmy już w drugiej edycji programu „WF z klasą”, co więcej odnieśliśmy ogromny sukces! Gra zespołowa „Pochodnia”, stworzona przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły, została odznaczona Nagrodą Główną, którą stanowiło nagranie profesjonalnego spotu reklamowego w naszej szkole przez ekipę Disney Channel. Filmik prezentowany jest na kanale Disney XD od drugiej połowy lipca 2015 r. Otrzymaliśmy też sprzęt sportowy dla szkoły. Wzięliśmy również udział w Olimpiadzie Pomysłów z Klasą w Warszawie, podczas której prezentowaliśmy naszą grę oraz uczestniczyliśmy w aktywnościach zaproponowanych przez inne szkoły.
Tematyka tegorocznej kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł była realizowana również w trakcie zajęć terapeutycznych oraz innych działań podejmowanych przez pedagoga i psychologa szkolnego. Organizowano zajęcia profilaktyczne, uświadamiające, wspierające w rozwiązywaniu problemów i radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
Podczas Festynu Szkolnego zorganizowano stoisko kampanii, które zapraszało dzieci do zabawy pt. „Podejmij wyzwanie” polegającej na wykonywaniu zadań wymagających precyzji lub szybkości. Każdy odwiedzający stoisko mógł poczęstować się cukierkiem. Rodzice natomiast mogli zapoznać się z bardzo ważnymi treściami dotyczącymi wychowania dzieci poprzez zaopatrzenie się w rozdawane ulotki profilaktyczne. Stoisko cieszyło się dużą popularnością.
Tegoroczna tematyka kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł uświadomiła uczniom, jak ważna jest umiejętność pracy w grupie, dostrzeganie innych ludzi i odwaga w niesieniu im pomocy. Dzieci niezwykle chętnie pracują na kampanijnych materiałach profilaktycznych, które pobudzają ich wyobraźnię i zachęcają do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami. Rodzice mogą zaopatrzyć się w najnowszą i niezbędną wiedzę dotyczącą używek oraz konsekwencji ryzykownych zachowań przyszłych matek.
Opracowała: Monika Hołubowicz