Karty pracy ZTU to świetne rozwiązanie!
Praszka, woj. opolskie

Karty pracy ZTU to świetne rozwiązanie!
Praszka, woj. opolskie

Karty pracy ZTU to świetne rozwiązanie! W klasie I-II w Gimnazjum Integracyjnym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich w Wierzbiu przeprowadzono profilaktyczne zajęcia z wykorzystaniem kart pracy „Jak radzić sobie z problemami?” oraz „Wolność, odpowiedzialność”. – Uczniowie wymieniali poglądy i dawali bardzo interesujące odpowiedzi – podsumowują koordynatorzy.

Na wstępie lekcji o temacie „Jak radzić sobie z problemami?” omówione zostały cele jakie były do osiągnięcia na tych zajęciach. Uczniowie otrzymali także karty pracy „Jak radzić sobie z problemami?”. W trakcie uzupełniania kart, na których ukazane były cztery trudne sytuacje, uczniowie często wypowiadali się na tematy wybrane przez siebie, a także potrafili porównać problem z karty pracy do swojej osoby lub z bliskiego im otoczenia. Zadane został także pytania pomocnicze sugerowane w konspekcie.

Pytania także stanowiły podstawę do tego, aby uczniowie wypowiadali się na omawiany temat, jednak sporo kwestii zostało poruszonych przed pytaniami. Uczniowie dzielili się także historiami jakie ich osobiście lub znajomych przyjaciół dotknęły. W dalszym ciągu trwało uzupełnianie kart pracy, grupowo lub indywidualnie.

Następnie rozwiązywaliśmy wspólnie (prowadząca i uczniowie) problemy, jakie się pojawiły na kartach pracy, a także wymienialiśmy się poglądami i razem grupowo wypracowywaliśmy stanowisko modelowego rozwiązania sytuacji.

Na zakończenie uczniowie oglądali film pt. „Dopalacze” i „Samookaleczenia”, a także prowadząca podsumowała zajęcia. Osoby chętne wypowiadały się także na temat obejrzanego filmu. Uczniowie również jednym zdaniem odpowiedzieli na pytanie ,,Co wyniosłeś/aś z zajęć?” oraz ,,Ile ważnych wiadomości wniósł do waszej świadomości omówiony temat?”. Padło wtedy wiele bardzo interesujących odpowiedzi.

Jako prowadząca uważam, że w pamięci naszych gimnazjalistów zostało dużo wiedzy na dany temat, wiedzą także jak należy reagować na problem, jak pomagać innym i jak ustrzec się przed problemem. Najbardziej trafiały do uczniów historie opowiadane przez osoby, które spotkały się z problemem lub osób z ich otoczenia. Na zakończenie padły również słowa jednego ucznia ,,Dobrze, że można swobodnie porozmawiać o czymś takim w gronie klasy i nauczyciela uczącego. Wszyscy w tym momencie i uczeń i nauczyciel jest na równi”.

Wolność, odpowiedzialność – to drugi temat przeprowadzony w klasie I – II Gimnazjum Integracyjnym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich w Wierzbiu.

Na początku prowadząca przedstawiła temat i cele zajęć. Następnie wygłosiła wykład na temat wolności i odpowiedzialności zasugerowany w konspekcie. Po omówieniu rozpoczęła się rozmowa z uczniami, zadane zostały pytanie wstępne oraz pomocnicze, które pogłębiły dyskusję. Uczniowie podawali bardzo dużo odpowiedzi, które były interesujące i stanowiły bazę do dalszej rozmowy.

Kolejnym punktem zajęć było podzielenie klasy na dwie grupy, każda grupa miała wylosować karteczki z napisami, np. rodzice, znajomi, nauczyciele, dziadkowie, narkotyki, książki, obowiązki, pasje.

Grupa udzielała odpowiedzi na pytanie: Czy wylosowany obiekt ogranicza moją wolność? Dlaczego tak uważam? Czy zawsze tak się dzieje? – odpowiedzi uczniów były różne, ale również stanowił punkt do rozmowy między grupami, ponieważ każda z grup lub osoba z grupy miała inne zdanie. Na zakończenie ćwiczenia nastąpiło podsumowanie.

Następnie uczniowie otrzymali karty pracy Wolność, odpowiedzialność”. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie prezentowali swoje prace.

Kolejne zadanie wykonywano w grupach. Zadaniem pierwszej grupy było scharakteryzowanie osoby wolnej, druga grupa miała scharakteryzować sylwetkę osoby odpowiedzialnej. Wypisywane cechy były bardzo różne i interesujące, także do omawiania. Po zrealizowaniu zadania lider każdej grupy zaprezentował pracę swojej grupy. Prowadząca podsumowała tę część zajęć oraz pytała co powoduje, że jesteśmy silniejsi, lepsi, zadowoleni. Spora liczba uczniów udziela odpowiedzi.

Uczniowie w dalszym ciągu uzupełniali również karty pracy, zastanawiając się nad wpływem grupy rówieśniczej na ich życie. Ostatnim zadaniem była wykreślanka.

Po uzupełnieniu kart prowadząca podsumowała całość zajęć. Podjęta została także rozmowa z uczniami na temat proponowany w konspekcie. Uczniowie chętnie brali udział w dyskusji, padały bardzo ciekawe odpowiedzi, nastąpiła także między uczniami wymiana poglądów na niektóre tematy. Było to bardzo ciekawe.

Na koniec, podobnie jak na poprzednich zajęciach, prowadząca pytała uczniów o to, co wniosły w ich świadomość zajęcia, co w głowach pozostanie. Złożone zostały także podziękowania za aktywny udział w zajęciach tych i poprzednich.

Autor: Anna Świątek, koordynator ZTU

PRZEMOC BOLI 2016/2017

NARKOTYKI? TO MNIE NIE KRĘCI! 2016/2017

RODZINA NA TAK! – NOWOŚĆ

 

 

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

  • Nowe oferty wiosna-lato 2024
    Zachęcamy do zapoznania się z nowymi ofertami profilaktycznymi, które przygotowaliśmy na okres wiosenno-letni.
  • Konkurs fotograficzny – wysyłka nagród
    Informujemy, że wysyłka nagród przyznanych w konkursie “W zdrowym ciele zdrowy duch” zostanie zrealizowana do końca lutego 2024.
  • Konkurs fotograficzny – wyniki
    Poniżej prezentujemy wyniki konkursu fotograficznego pn. “W zdrowym ciele, zdrowy duch”, który został zorganizowany w ramach kampanii ZTU 2023.

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

Co roku w ramach programu Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2024


Regulaminy 2024


Lista laureatów ZTU 2023


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: