Ulotki profilaktyczne o przemocy trafiły do uczniów szóstej klasy w Publicznej Szkole Podstawowej nr 3 w Nowej Soli. Przeprowadzono zajęcia, których hasłem przewodnim było „Przemoc boli”. – Młodzi ludzie dyskutowali, korzystając z ulotki profilaktycznej „Nie godzę się na przemoc” – opowiada Krystyna Zielińska-Godek.
Na początku zapytałam uczniów, czy wiedzą – co to jest przemoc ? Tutaj padały następujące odpowiedzi : agresja, prowokacja, zazdrość, brak tolerancji, brak szacunku, szantaż.
Następnie uczniowie otrzymali ulotki „Nie godzę się na przemoc”, zapoznali się z ich treścią. Jedna dotyczyła zdarzenia, w których uczestniczył bohater o imieniu Tomek, który nie liczy się z uczuciami innych, jest obojętny na cudze cierpienia. Pytanie brzmiało: czy Tomek jest ofiarą, czy agresorem?
Uczniowie odpowiedzieli, że jest agresorem, ponieważ dokucza innym dzieci, bije, popycha i wyśmiewa. Kolejne pytanie z mojej strony brzmiało: czy wiesz, że są różne rodzaje przemocy? Tutaj posłużyłam się planszą, na której była tabelka, a w niej dokonałam podziału:
– I PRZEMOC FIZYCZNA (bicie, kopanie, niszczenie rzeczy, plucie),
– II PRZEMOC SŁOWNA (wyśmiewanie, obgadywanie, upokarzanie),
– III PRZEMOC RELACYJNA (dotyczy słów i kontaktu fizycznego – groźne miny, omijanie takiej osoby, niepozwolenie na wspólną zabawę).
Szóstoklasiści bardzo aktywnie włączyli się do dyskusji, odpowiadali, że przemoc istnieje i czasami ich dotykała. W tej grupie najbardziej aktywne okazały się dziewczyny, podawały przykłady zachowań takich, gdzie uczeń był wyśmiewany, zastraszany i niedopuszczalny do wspólnej zabawy, gry. Były jednostki, które starały się zapobiec temu, próbowały włączyć takie osoby do grupy, ale spotykały się z ostracyzmem.
Kolejnym zagadnieniem było pytanie: jak unikać przemocy? Tutaj nastąpiła „burza mózgów” – uczniowie otrzymali kolorowe karteczki chłopcy (w kolorze zielonym), a dziewczyny w kolorze (żółtym) i wpisywali swoje uwagi. Następnie zebrałam karteczki i odczytałam odpowiedzi. Po zakończeniu zadania powstał regulamin:
1)
2)
3)
4)
5)
– Musimy wiedzieć, ze jeśli nie zareagujemy, przemoc będzie trwać, a ważne jest aby porozmawiać z dorosłymi. Wszyscy uczniowie doskonale wykonali swoje zadania, dużo dowiadując się o odpowiedzialności – podsumowuje Krystyna Zielińska-Godek.
Relację sporządziła Krystyna Zielińska-Godek, koordynatorka kampanii ZTU w PSP nr 3 w Nowej Soli.