Rozwiązywanie konfliktów w szkole

Rozwiązywanie konfliktów w szkole

Jak szkoła radzi sobie z konfliktami? Czy każdy jest zły? Czy może pomagać w relacjach międzyludzkich? Czy wiesz, jakie są metody negocjacji i mediacji? Czy umiesz rozstrzygać spory? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te i inne pytania, nowy kurs internetowy „Rozwiązywanie konfliktów w szkole” jest właśnie dla Ciebie!

CO OTRZYMUJESZ? Dostęp do wiedzy (5 atrakcyjnych lekcji), scenariusze zajęć, certyfikat potwierdzający, ukończenie kursu, a także atrakcyjny e-book z całym szkoleniem!

ILE ZAPŁACISZ ZA KURS?

Cena za całe szkolenie to jedynie 150 PLN brutto!

KURS STARTUJE 1. KWIETNIA 2015 R!

POBIERZ INFORMATOR O KURSIE!

 

POBIERZ FORMULARZ

 

ZAPISZ SIĘ ONLINE!

 

 

Zapisz się już dziś! To proste –

www.AkademiaNauczyciela.pl lub zadzwoń: tel. 61855 33 81

Rozwiązywanie konfliktów w szkole – opis kursu

Zapraszamy do udziału w nowym kursie internetowym Akademii Profesjonalnego Nauczyciela o rozwiązywaniu konfliktów w szkole. Szkolenie przygotowała Mariola Ejzenchart-Wojkiewicz.

Podczas kursu przyjrzymy się istocie konfliktu i odpowiemy sobie na intrygujące pytanie: czy zawsze jest on czymś złym, czy tez może okazać się punktem zwrotnym zarówno w relacjach rówieśniczych, jaki i pomiędzy nauczycielem a uczniem. Poznamy sposoby rozwiązywania konfliktów z użyciem negocjacji i mediacji. Omówimy wpływ komunikacji na przebieg sporu. Na koniec przeanalizujemy działania szkoły jako instytucji w procesie radzenia sobie z konfliktami.

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW W SZKOLE

– 5 MERYTORYCZNYCH KWESTII

I Konflikt – problem czy punkt zwrotny?

Przyzwyczailiśmy się, że konflikt jest czymś złym, generuje negatywne emocje i skutki. Jednak nie jest to kompletne spojrzenie na istotę konfliktu. W rzeczywistości jest on naturalnym zjawiskiem pojawiającym się w relacjach międzyludzkich. Z natury rzeczy nie jest więc ani dobry, ani zły. To sposób jego rozwiązania może być dobry lub zły. W tej części kursu odpowiemy na zadane w tytule pytanie, analizując przyczyny, źródła i skutki konfliktów. Spojrzymy na konflikt z nieco innej strony, wskazując na jego funkcjonalne cechy, sprzyjające osiąganiu celów, zwiększające skuteczność działania i – dzięki dobrym rozwiązaniom – poprawiające relacje w grupie czy wręcz budowanie klimatu wzajemnego zaufania.

II Komunikacja w konflikcie

Niedomówienia i błędna interpretacja intencji drugiej strony stanowią główną przyczynę powstawania i eskalacji konfliktu. Któż z nas będąc stroną w konflikcie, nie miał poczucia, że jest ofiarą? Któż nie widział podstępów i fałszu drugiej strony, będąc jednocześnie przekonanym o własnej nieomylności? To tylko dwa z możliwych zniekształceń postrzegania zachowań, motywacji i stanowisk obu stron, z jakimi mamy do czynienia w sytuacjach konfliktowych. Gdy chcesz pozytywnie rozwiązać konflikt, nieodzowna okazuje się skuteczna komunikacja. Skuteczna, czyli jasna, otwarta, pozbawiona aluzji, nieuzasadnionej krytyki czy ironii.

W tej części przeanalizujemy bariery, jakie często sami ustanawiamy w porozumiewaniu się, prowokując konflikt, a nawet go eskalując. Poznamy również prawidła dobrej i efektywnej komunikacji, która powinna obowiązywać nie tylko uczniów, ale również nauczycieli.

III Sposoby radzenia sobie z konfliktem

Żeby pozytywnie uporać się z konfliktem, należy w pierwszej kolejności rozpoznać swój własny styl rozwiązywania sporów. Jest to bardzo ważny element, o którym często zapominamy, próbując zastosować w praktyce teorię rozwiązywania konfliktów. Jeżeli mamy podjąć się mediacji, a naszym głównym stylem rozwiązywania konfliktów jest rywalizacja, wtedy nie pomoże nawet perfekcyjnie opanowana teoria. Chcąc komuś pomóc, musimy zdać sobie sprawę z własnych ograniczeń. Będziemy wtedy świadomi własnych słabości i przygotowani na ewentualne problemy. W tej części kursu zostaną przedstawione poszczególne sposoby rozwiązywania konfliktu oraz przykładowe sytuacje, w których dany styl ma przewagę.

Zapoznamy się również z poszczególnymi etapami rozwiązywania problemów – od zdefiniowania problemu przez rozpoznanie jego przyczyn po analizę możliwych rozwiązań i podjęcie decyzji o wyborze rozwiązania korzystnego dla obu stron. Na koniec poruszymy kwestię przenoszenia się konfliktów do internetu, a więc do obszaru, nad którym szkoła i nauczyciele często nie mają w ogóle kontroli.

IV Negocjować czy mediować?

Różnica pomiędzy negocjacjami a mediacjami polega na sposobie dojścia do porozumienia. W negocjacjach strony same rozwiązują konflikt, właśnie negocjując ze sobą. Natomiast w mediacjach proszą neutralnego mediatora o pomoc. W tej części kursu poznamy zasady prowadzenia negocjacji i mediacji oraz sposoby wykorzystania ich w rozwiązywaniu konfliktów w szkole.

Oba te sposoby można zastosować do każdego rodzaju sporu, zarówno w relacji uczeń – uczeń, jak i uczeń – nauczyciel. To ważne, aby każda ze stron konfliktu wyraziła zgodę na uczestnictwo w takim postępowaniu.

Każda z tych metod pokazuje, jak rozwiązywać spory bez przemocy, dając możliwość zrozumienia własnych czynów, jednocześnie ucząc odpowiedzialności (jest to szczególnie ważne dla uczniów). W przeciwieństwie do rozwiązań narzucanych przez dorosłych metody te dają obu stronom możliwość bezpośredniego wpływu na wynik podejmowanych działań, a także poczucie współdecydowania o swoim losie.

V Szkoła, jako instytucja wobec konfliktów uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel

Wszyscy wiemy, że szkołę tworzą zarówno nauczyciele, jak i uczniowie. Na panującą w niej atmosferę ogromny wpływ mają relacje międzyludzkie. Jak w każdej organizacji i w szkole nie obędzie się bez konfliktów, ale to właśnie na nauczycielach, dyrektorze szkoły, pedagogu, czyli dorosłych specjalistach, ciąży podwójna odpowiedzialność za pozytywne rozwiązanie konfliktów, które pojawiają się na terenie szkoły.

Szkoła edukuje, ale również kształci odpowiednie postawy społeczne. Nie bez znaczenia jest wsparcie ze strony rodziców. W ostatniej części kursu określone zostaną kompetencje szkoły w obszarze rozwiązywania konfliktów zarówno w relacjach uczeń – uczeń, jak i uczeń –nauczyciel.

Zwrócimy uwagę na rolę profilaktyki, ale także poruszymy kwestie prawne związane z konfliktami w relacjach szkolnych.

Cena za całe szkolenie to TYLKO 150 PLN brutto!

POBIERZ INFORMATOR O KURSIE!

 

POBIERZ FORMULARZ

 

ZAPISZ SIĘ ONLINE!

Dodaj komentarz

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

  • Nowe oferty wiosna-lato 2024
    Zachęcamy do zapoznania się z nowymi ofertami profilaktycznymi, które przygotowaliśmy na okres wiosenno-letni.
  • Konkurs fotograficzny – wysyłka nagród
    Informujemy, że wysyłka nagród przyznanych w konkursie “W zdrowym ciele zdrowy duch” zostanie zrealizowana do końca lutego 2024.
  • Konkurs fotograficzny – wyniki
    Poniżej prezentujemy wyniki konkursu fotograficznego pn. “W zdrowym ciele, zdrowy duch”, który został zorganizowany w ramach kampanii ZTU 2023.

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

Co roku w ramach programu Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2024


Regulaminy 2024


Lista laureatów ZTU 2023


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: