Jesteśmy w kampanii od początku!
Dzierżoniów, woj. dolnośląskie

Jesteśmy w kampanii od początku!
Dzierżoniów, woj. dolnośląskie

Jesteśmy w kampanii od początku! W Gminie Miejskiej Dzierżoniów w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2014 udział wzięły szkoły podstawowe nr 3,5,6,9, Gimnazjum nr 1, Zespół Gimnazjów nr 3 oraz Zespół Szkół Sióstr Salezjanek.

W Szkole Podstawowej nr 3 im. Komisji Edukacji Narodowej działania rozpoczęto w Szkolnym Tygodniu Zdrowia na początku kwietnia 2014 r. Koordynatorem działań była pedagog szkolny Iwona Śliwka. Aktywnie współpracowali z koordynatorem wychowawcy klas i świetlicy oraz nauczyciele. W ramach kampanii przeprowadzono:

1. Badanie ankietowe uczniów klas V A i VB – „Młodzi i substancje psychoaktywne 2014-2015” – przez internet.

2. Pedagog szkolny przeprowadziła lekcje tematyczne w klasach IV-VI propagując najważniejsze przesłania kampanii.

3. Konkurs ulotkowy prozdrowotny – „Hop na narty” dla klas IV-VI. Wpłynęło 10 wypełnionych ulotek.

4. Konkurs literacko-plastyczny – „Mój czas” dla klas IV-VI. Wpłynęło 16 prac plastycznych i 4 literackie.

5. Konkurs dla klas / świetlicy szkolnej – „Pokażcie się” – klasy IIIB, IVA i IVB i grupa świetlicowa. Prace zgłoszone zostaną w listopadzie 2014r.

6. Przygotowano dwie gazetki tematyczne promujące zdrowie i konkursy profilaktyczne kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2014. W szkole wywieszono plakaty informacyjne o kampanii. Promowano konkursowe prace dzieci na gazetkach i stronie internetowej szkoły.

7. Punktem kulminacyjnym kampanii był Szkolny Festyn Rodzinny dnia 30 maja 2014 r. podczas, którego na stoisku profilaktycznym prezentowano materiały profilaktyczne, dzieciom i rodzicom rozdawano ulotki, dzieci promowały hasła kampanii w formie plakatów i transparentów podczas całego festynu. Aktywną grupę dzieci nagrodzono dyplomami okolicznościowymi (9 osób) i zdrowymi ekosłodkościami (suszone owoce, zbożowe batony, gumy do żucia).

8. Materiały i zdjęcia o przebiegu kampanii w szkole opublikowano i propagowano na szkolnej stronie internetowej.

W Szkole Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Westerplatte uczniowie, wychowawcy, nauczyciele i rodzice, zostali zapoznani z celami i założeniami Kampanii poprzez pogadanki oraz rozdanie ulotek przygotowanych przez organizatorów.

Udzielano indywidualnych porad dotyczących zasad udziału w konkursach zaproponowanych przez organizatorów Kampanii i zachęcono do aktywnego w nich udziału. Przekazano rodzicom uczniów klas IV – VI ulotki informacyjne oraz wywieszono w szkole plakaty.

Przeprowadzono lekcje wychowawcze w klasach IV z wykorzystaniem ulotek „Mistrzowie są obok nas”, „Ty również możesz zostać mistrzem” oraz w klasach V „Bez tajemnic”.

We współpracy z wychowawcą klasy VI c został zorganizowany w okolicy szkoły marsz profilaktyczny pod hasłem: „Każdy może być mistrzem”. Podczas przemarszu wygłaszano hasła, zgodnie z treścią zawartą w ulotkach oraz wykorzystano hasła przygotowane samodzielnie przez uczniów. Wykonano zdjęcia, które zostały umieszczone na stronie internetowej szkoły.

Informacje nt. udziału w konkursach zostały również umieszczone na skrzynkach e-mail nauczycieli, rodziców i uczniów. Wysłano do organizatora kampanii 48 prac plastycznych nt. „Jak spędzasz swój wolny czas” oraz prezentację na płycie CD w związku z konkursem „Pokażcie się”. Koordynatorem kampanii była pedagog szkolny Teresa Kuruc.

W Szkole Podstawowej nr 6 im. Wandy Chotomskiej założenia kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2014 zostały ujęte w szkolnym Programie Edukacji Prozdrowotnej. W ramach realizowanej kampanii zrealizowane zostały następujące działania:

1. Rozdane zostały pakiety edukacyjne w postaci różnorodnych, kolorowych i atrakcyjnych broszur oraz ulotek adresowanych do dzieci, rodziców i nauczycieli.

2. Zachęcano uczniów do wzięcia udziału w konkursach „Pokażcie się” oraz „Mój czas”.

3. Przeprowadzono konkurs ulotkowy dla uczniów „Hop na narty”.

4. W ramach kampanii wychowawcy klas przeprowadzili z uczniami lekcje o tematyce związanej z profilaktyką zdrowego stylu życia wśród dzieci i dotyczące mądrego zagospodarowania czasu wolnego.

5. Rodzicom zostały udostępnione ulotki „Poznaj świat swojego dziecka”.

Podejmowane działania aktywizowały uczniów, pomagały słabszym, wspierały mniej zaradnych. Kampania uświadomiła, że życie wolne od nałogów, to życie pełne zadowolenia i radości. Wzmocniła w dzieciach kreatywność, inwencję i pomysłowość.

W Szkole Podstawowej nr 9 im. Mikołaja Kopernika zorganizowany został Szkolny Festiwal Talentów pn. „Teraz Mój Czas.”, w którym swoje umiejętności i talenty zaprezentowali wszyscy chętni uczniowie szkoły z klas I- VI oraz Szkolny Konkurs na Plakat Profilaktyczny „Stop- przemocy i uzależnieniom” dla klas I – VI.

Rozwieszono gazetki na korytarzach szkolnych propagujące Kampanię oraz gazetki profilaktyczne z okazji Dnia bez Papierosa i Dnia bez Alkoholu. Uczniowie szkoły wzięli udział w ulotkowym konkursie plastyczno-literackim pn. „Mój czas” oraz w konkursie ulotkowym „Hop na narty”, w ramach których wykonane zostały przez uczniów prace i przesłane do biura kampanii.

Przygotowano grupy klasowe do konkursu fotograficznego pn. „Pokażcie się”, przeprowadzone zostały pogadanki na lekcjach wychowawczych z wykorzystaniem otrzymanych ulotek uczniów klasy 3b (uczniowie prezentowali hasła i plakaty promujące zdrowy styl życia wolny od uzależnień). Ponadto zorganizowane zostało spotkanie i praktyczne zajęcia z ratownikiem medycznym pn. „ABC pierwszej pomocy – bezpieczne wakacje”, na których uczniowie klas VI uczyli się jak prawidłowo reagować w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia oraz spotkania z Funkcjonariuszem Policji dla klas V i VI w ramach, których zostały przeprowadzone zajęcia z prezentacją multimedialną dotyczące bezpiecznego spędzania wolnego czasu i bezpiecznych zachowań pn. „Odpowiedzialność prawna nieletnich” oraz „Dziecko w sieci – bezpieczny Internet”.

W klasach IV-VI pedagog szkolny przeprowadził zajęcia profilaktyczne z prezentacją multimedialną pt.: „Nikotyna legalny narkotyk” oraz „Jak zdrowo i bezpiecznie spędzać wolny czas”. W klasach V zostało przeprowadzone badanie ankietowe przy pomocy kwestionariusza elektronicznego „Młodzi i substancje psychoaktywne”.

Na stronie internetowej szkoły zamieszczone zostało logo oraz informacje dotyczące kampanii.

Udział uczniów Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Szarych Szeregów w ogólnopolskiej kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł rozpoczęto od rozwieszenia plakatów oraz rozpropagowania ulotek. Przeprowadzone zostały badania ankietowe „Młodzi i substancje psychoaktywne 2014” wśród uczniów klas II metodą internetową. Uczniowie szkoły wzięli udział w ulotkowym konkursie plastyczo-literackim pn. „Nasz czas” oraz w konkursie internetowym pn. „Szukamy Młodych Mistrzów – Bezkonkurencyjni”. Najlepszą pracę plastyczną oraz 3 prace literackie przesłane zostały do biura kampanii.

W Zespole Gimnazjów nr 3 im. Stanisława Konarskiego ulotki edukacyjno-konkursowe pn. „Zimowi medaliści” zostały przekazane nauczycielom informatyki, którzy na początku zajęć w każdej klasie przedstawili zasady konkursu i pomagali uczniom pragnącym wziąć udział w konkursie przy rejestracji na wskazanej stronie internetowej. Konkurs również został ogłoszony za pośrednictwem dziennika elektronicznego „Librus”. Ulotka profilaktyczna pn. „Z kim przestajesz…” przekazana została wychowawcom klas I oraz szkolnemu socjoterapeucie do wykorzystania podczas zajęć indywidualnych i grupowych (lekcje wychowawcze). Ulotka edukacyjno-konkursowa „Pokażcie się!” przekazana została nauczycielowi prowadzącemu koło fotograficzne, który na początku lekcji zapoznał uczniów ze szczegółami konkursu. Ponadto konkurs oraz jego zasady przedstawione zostały również na tablicy ogłoszeń dziennika elektronicznego „Librus”. Ulotka profilaktyczna „Młodzi Mistrzowie a Ty” przekazana została wychowawcom klas 2 oraz szkolnemu doradcy zawodowemu do wykorzystania podczas lekcji wychowawczych i zawodoznawczych.

Plakat profilaktyczny „Teraz Twój czas” oraz plakat edukacyjny „Mądrze decyduj o przyszłości swojego dziecka” rozwieszony został w gabinecie psychologa szkolnego, pedagoga, socjoterapeuty i doradcy zawodowego. Natomiast plakat „Szukamy Młodych Mistrzów – Bezkonkurencyjni” został zaprezentowany w klasach: 1a, 1c, 2m, 3a, 3b, 3c. Uczniom przekazane zostały szczegółowe zasady konkursu, a ochotnikom do wzięcia w nim udziału zaoferowano pomoc podczas rejestracji na stronie internetowej, a także przekazano im kilka praktycznych wskazówek dotyczących realizacji tego zadania.

Ulotka profilaktyczno-konkursowa pn. „Nasz czas” przekazana została nauczycielom języka polskiego i plastyki, którzy ogłosili konkurs a także szczegółowo przedstawili jego zasady podczas swoich zajęć. Scenariusze zajęć „Warsztaty: psychologiczne aspekty wspierania uczniów” przekazane zostały pedagogowi oraz psychologowi szkolnemu do wykorzystania podczas zajęć profilaktycznych, wychowawczych, psychoedukacyjnych.

Ulotki edukacyjne: „Pokaż dziecku swój świat”, „Poznaj świat swojego dziecka” oraz „Ciąża? Mądrze decyduj o przyszłości swojego dziecka” zostaną rozdane na pierwszym zebraniu z rodzicami w roku szkolnym 2014/2015.

W Zespole Szkół Sióstr Salezjanek przy wejściu do szkoły zorganizowany został punkt informacyjny, w którym można było zasięgnąć informacji na temat kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2014. Wykorzystane zostały plakaty informujące o kampanii oraz ulotki profilaktyczne. Uczennice z klas szóstych rozdawały rodzicom ulotki. W ramach kampanii przeprowadzone zostały następujące działania:

1. Konkursy dla Szkoły Podstawowej z wykorzystaniem ulotek „Hop na narty” (11 osób oddało ulotki konkursowe) , „Mój czas” (4 prace na konkurs), „Pokażcie się” (1 zespól stworzył prezentację).

2. Konkursy dla Gimnazjum z wykorzystaniem ulotek „Zimowi medaliści” (30 osób), „Nasz czas” (1 praca oddana), „Pokażcie się” (składanie prac od września)i „Szukamy młodych mistrzów – bezkonkurencyjni”,

3. Zajęcia profilaktyczne w klasie IV, V SP i klasach IB i IIA Gimnazjum,

4. Akcje edukacyjne dla rodziców (ulotki, plakaty „Poznaj świat swojego dziecka”, „Pokaż dziecku swój świat”, „Ciąża? Mądrze decyduj o przyszłości dziecka” – przekazane rodzicom klasy IISP i VSP),

5. Akcje edukacyjne dla nauczycieli – przekazane zostały materiały pomocne przy realizacji godzin wychowawczych oraz propozycja uczestniczenia w kursie internetowym „Psychologiczne aspekty wspierania rozwoju uczniów”.

Jednocześnie przeprowadzone zostały badania ankietowe przez internet „Młodzi i substancje psychoaktywne”, w których uczestniczyły klasy V SP oraz klasy II Gm.

Autor: Małgorzata Miedziak

Dodaj komentarz

Co się dzieje w kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł?

  • Nowe oferty wiosna-lato 2024
    Zachęcamy do zapoznania się z nowymi ofertami profilaktycznymi, które przygotowaliśmy na okres wiosenno-letni.
  • Konkurs fotograficzny – wysyłka nagród
    Informujemy, że wysyłka nagród przyznanych w konkursie “W zdrowym ciele zdrowy duch” zostanie zrealizowana do końca lutego 2024.
  • Konkurs fotograficzny – wyniki
    Poniżej prezentujemy wyniki konkursu fotograficznego pn. “W zdrowym ciele, zdrowy duch”, który został zorganizowany w ramach kampanii ZTU 2023.

Każdego roku kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł to dziesiątki lokalnych wydarzeń, przedsięwzięć, konkursów i atrakcji. Zapraszamy do lektury relacji z miast, gmin i szkół zaangażowanych w ZTU.

Co roku w ramach programu Zachowaj Trzeźwy Umysł organizujemy konkursy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży.

Konkursy ZTU 2024


Regulaminy 2024


Lista laureatów ZTU 2023


Archiwalne wpisy, aktualności i relacje. Rzuć okiem na długą historię kampanii, przeczytaj treści sprzed kilku lat, znajdź archiwalną wiadomość, której potrzebujesz!

Archiwum stron: