Ta kampania przynosi efekty! W Szkole Podstawowej nr 3 im. T. Kościuszki w Siemianowicach Śląskich dzieci niezwykle chętnie pracują na kampanijnych materiałach ZTU, które pobudzają ich wyobraźnię i zachęcają do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami – uważa Monika Hołubowicz, koordynatorka kampanii. Z pewnością będziemy w dalszym ciągu kontynuować założenia kampanii, gdyż obserwujemy pozytywny skutek jaki wywiera na naszych uczniach – zaznacza.
– Tegoroczna tematyka kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł uświadomiła uczniom, jak ważny i cenny jest czas spędzony w rodzinnym gronie, jak istotne jest rozwijanie własnych pasji i zainteresowań, jak bezcelowym jest szukanie zadowolenia i akceptacji w używkach i dopalaczach – dodaje.
Rodzice mogą zaopatrzyć się w najnowszą i niezbędną wiedzę dotyczącą używek oraz konsekwencji ryzykownych zachowań przyszłych matek. Z pewnością będziemy w dalszym ciągu kontynuować założenia kampanii, gdyż obserwujemy pozytywny skutek jaki wywiera na naszych uczniach.
W roku szkolnym 2013/2014 kampanią Zachowaj Trzeźwy Umysł zostali objęci uczniowie klas I-VI, którzy podczas lekcji wychowawczych, spotkań z psychologiem i pedagogiem oraz w trakcie zajęć świetlicowych mieli możliwość zapoznania się z celami i założeniami akcji.
W ciągu ostatnich miesięcy został przeprowadzony cykl zajęć, bazujących na kampanijnych materiałach, a ich tematy to: „Bez tajemnic” oraz „Mistrzowie obok nas”.
Dodatkowo przeprowadzono zajęcia przygotowujące uczniów do udziału w quizie „Hop na narty”, a wychowawcy: kl. I B, p. Grażyna Bartel; kl. IVB, p. Alicja Stysz-Adamska; kl. VI B, p. Anna Bućkowska, przeprowadzili pogadankę inspirowaną konkursem „Mój czas”, na temat wolnego czasu spędzanego w rodzinnym gronie.
Uczniowie opowiadali co robią popołudniami, wieczorami, a przede wszystkim w weekendy ze swoimi rodzicami, dziadkami czy innymi członkami rodziny. Następnie wykonali prace plastyczne związane z tym tematem.
Stworzone przez nich prace oraz wytwory uczniów z innych klas zostały przesłane na konkurs „Mój czas” na adres organizatora.
Nie brakowało również chętnych do udziału w quizie „Hop na narty” – wypełnione i zebrane fiszki, także zostały wysłane na adres biura kampanii.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia „Bez tajemnic” dotyczące przyjaźni szczególnie pomiędzy dziećmi, a rodzicami. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami, a kolorowe materiały dostarczone przez biuro ZTU zachęcały ich do pracy.
Organizacja zajęć „Mistrzowie obok nas” dotyczących zdrowego trybu życia wolnego od używek i uzależnień zainteresowała zarówno dzieci starsze, jak i młodsze. Duże wrażenie wywarły na nich wypowiedzi dzieci zawarte w kampanijnych materiałach.
Już tradycyjnie, wychowawcy świetlicy, zorganizowali „Ukryte Kalendarium”, w którym co miesiąc uczniowie odkrywali najistotniejsze terminy kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2014.
Przedstawienie z okazji Dnia Zdrowia, uzmysłowiło dzieciom jak istotna jest prawidłowa i zbilansowana dieta oraz że nie należy ulegać pokusom i namowom innych do nieodpowiedzialnych zachowań. Został zorganizowany również konkurs prozdrowotny, w którym to uczniowie mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy.
Coroczny Dzień Sportu to wydarzenie, podczas którego promujemy aktywność fizyczną oraz zasady gry fair play. W tym roku został połączony
z zajęciami fitness, grami i zabawami na świeżym powietrzu oraz rozgrywkami siatkarskimi.
Przywiązujemy w naszej szkole ogromną wagę do sportu, ponieważ dzięki niemu, uczniowie potrafią zorganizować sobie czas wolny oraz uczą się dbania o własne zdrowie. W tym roku dużo działo się w tym temacie: uczestniczymy w programie „WF z klasą” oraz jako jedyna szkoła w mieście otrzymaliśmy Certfikat „Szkoły w ruchu”.
Tematyka tegorocznej kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł była realizowana również w trakcie zajęć terapeutycznych oraz innych działań podejmowanych przez pedagoga i psychologa szkolnego. Organizowano zajęcia profilaktyczne, uświadamiające, wspierające w rozwiązywaniu problemów
i radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
Podczas Festynu Szkolnego zorganizowano stoisko kampanii, które zapraszało dzieci do udziału w planszowej grze profilaktycznej. Rodzice natomiast mogli zapoznać się z bardzo ważnymi treściami poprzez zaopatrzenie się w rozdawane ulotki. Stoisko cieszyło się dużą popularnością.
Autor: Monika Hołubowicz, koordynator kampanii w SP3