Jesteśmy przeciw przemocy i agresji! W ramach podsumowania projektu profilaktycznego pod kierunkiem nauczyciela wychowania do życia w rodzinie Katarzyny Suszek klasy piąte przedstawiły scenki profilaktyczne pod hasłem „Stop agresji, stop przemocy!”.
Klasa V b zaprezentowała wzorowany na telewizyjnym reportażu „Pod napięciem” fikcyjną scenę pobicia ucznia w szkole przez swoich rówieśników. Jak wynika z inscenizacji – uczeń doznał poważnego uszczerbku na zdrowiu tylko dlatego, że nie dał ściągnąć kolegom podczas sprawdzianu z matematyki. Podczas inscenizacji wypowiadali się świadkowie zdarzenia, rodzice poszkodowanego, rodzice napastników oraz wychowawca, pedagog i dyrektor szkoły. Nadrzędnym przesłaniem wynikającym ze scenki jest hasło zaprezentowane na transparentach: „Uczeń, który jest świadkiem przemocy a nie przeciwstawia się jej i nie reaguje jest współwinny”.
W drugiej części spotkania profilaktycznego uczniowie klasy V a obrazowali scenki ukazujące różne formy agresji- w domu i w szkole. Refleksja, która nasuwa się po ich obejrzeniu jest to, że często rodzice nie mają czasu by wysłuchać problemów swych dzieci, nie wiedzą czym ich dzieci zajmują się w szkole i w domu, dlaczego są niestabilne emocjonalne i nie potrafią prawidłowo rozwiązywać konfliktów między rówieśnikami.
Podczas posumowania projektu przedstawiciele klas IV-VI prezentowali autorskie plakaty „Cyberprzemoc” i „Mobbing w szkole” omawiając zawartą treść na nich treść. Plakaty stanowiły wystrój sali w której zgromadzona publiczność- uczniowie klas I-VI obejrzeli, wysłuchali i wzięli czynny udział w dyskusji dotyczącej sposobów unikania zachowań agresywnych, przemocy oraz ćwiczeń związanych z postawą asertywną.
Projekt profilaktyczny „Stop agresji, stop przemocy” Katarzyna Suszek potraktowała jako zwieńczenie ukończonego przez nią kursu e-learningowego o przemocy w ramach kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2013. Nauczycielka chwaliła zawarte w ramach kursu materiały i scenariusze. Podkreślała, że są niezwykle pomocne i przydatne w pracy wychowawczej i profilaktycznej w szkole.
Autor: Dorota Chyl, gminny koordynator kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł
Więcej o kursie Przeciwdziałanie agresji u dzieci i młodzieży: